Sugestii simple pentru studiul ortodox al Scripturii

Sfântul Isaac Sirul scrie: “Foarte adesea multe lucruri şi multe nume se găsesc în Sfânta Scriptură care nu au un sens literal… cine are minte să înţeleagă.”

Sfânta Scriptură este într–adevăr edificatoare pentru viaţa creştină – în mod special atunci când este citită şi memorată. Ea devine o comoară în inima noastră care poate fi folosită la nevoie. Am observat că recitarea psalmilor şi a altor versete, chiar şi în lucrurile simple, cum ar fi schimbarea fitilelor la candelele din Biserică, aduce folos duhovnicesc inimii pentru ca apoi noi să  laudăm pe Dumnezeu.

Cândva era o regulă stabilită de Tradiţie că atunci când cineva candida pentru scaunul de episcop, acela trebuia să ştie Psaltirea pe de rost. În parte, această regulă era legată de faptul că memorarea era un standard pentru călugări în acea vreme. Astăzi nu se mai aplică cu stricteţe – totuşi eu sunt uimit în mod constant că la volumul Scripturii, în mod special al Psalmilor, fraţii mei din Biserică o ştiu.

Se cere ca Psalmul 50 (LXX) “Milueşte-mă Dumnezeule după mare mia Ta” să fie învăţat pe de rost de către preoţi şi diaconi. Acest psalm trebuie să fie spus încet în timp ce se tămâiază Biserica.

Sfântul Serafim de Sarov citea toate cele patru Evanghelii în decursul unei săptămâni, în fiecare săptămână. Îmi place să fac acelaşi lucru ca şi el în Săptamâna Mare când toate patru Evangheliile sunt citite cu voce tare în Biserică de–a lungul slujbelor. Este greu de descris în cuvinte efectul unei Evanghelii atunci când este citită în întregime.

O altă sursă importantă de studiu poate fi găsită în Mineie şi în Triod. Ambele cărţi conţin un material bogat care este el însăşi un comentariu al Scripturii şi este, de asemenea, parte din viaţa liturgică. Accentul nu cade doar pe citirea Scripturii ci şi pe felul cum citim Scriptura.

Menţionat deja în comentariile noastre este şi Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul. Acesta este o meditaţie a Scripturii cu o temă particulară – dar oferă şi o meditaţie “mistică” sau “morală” pentru citirea Sfintelor Scripturi.

Nu mai e nevoie să mai amintim, scrierile Sfinţilor Părinţi – predicile Sfântului Ioan Gură de Aur şi altele asemenea, care sunt de nepreţuit.

În toate aceste lucruri, noi ne îndepărtăm de individualismul care a marcat atât de mult comentariul biblic în timpurile moderne. Aceasta îndepărtare este reîntoarcerea la o viaţă smerită şi o luptă pentru dobândirea a felului în care Biserica gândeşte. Este o luptă pentru „reînnoirea minţii noastre” (Romani 12:1).

Vă îndemn deci, fraţilor, pentru îndurările lui Dumnezeu, să înfăţişaţi trupurile voastre ca pe o jertfă vie, sfântă, bineplăcută lui Dumnezeu; e închinarea voastră cea duhovnicească .” (Romani 12:1) şi o activitate care ne eliberează de tirania construită individualizat de conştiinţa de consum.

Alte gânduri, călite de focul vieţii, sunt bine venite.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s