Dublul mister al Crucii Lui Hristos

Sfantul Grigorie Palama, în predica despre Preţioasa şi Dătătoarea de Viaţă Cruce(Omilia 11) face referire la ceea ce el numeste „îndoita taină” (dublul mister) a Crucii. El citează afirmaţia Sf. Pavel, „Lumea este răstignită pentru mine, şi eu pentru lume”(Galateni 6:14).

Prima taină este cuprinsă în negarea lumii de către noi – a doua taină este propia noastră negare. Acest mare sfânt vede de-asemenea că, Crucea întotdeauna a lucrat, chiar şi înainte de a se manifesta în istorie. Într-adevăr, el susţine că nimeni nu este mântuit în afara Crucii. Astfel, părăsirea oraşul său şi a tatălui pământesc de către Avraam,  în ascultare faţă de Dumnezeu, pentru a pleca într-un loc arătat lui de către Dumnezeu,  este primul mister al Crucii. Lumea a fost crucificată pentru Avraam. Lumea a fost răstignită pentru Avraam. Întâlnirea lui Avram cu Dumnezeu (cei trei îngeri) în Facere capitolul 18 este un exemplu citat de Sfantul Grigorie Palama ca aparţinând celei de a doua taine.

Taina lucrării Crucii de-a lungul timpului, şi în viaţa oamenilor ce cred în Dumnezeu ocupă o omilie de lungime mare, şi mult mai mare decât aş putea eu reproduce  în cursul  unei postări pe blog. Mulţi ar fi dispuşi să garanteze că există „ un principiu” al Crucii care să parcurgă istoria mântuirii, prin care să putem spune prin analogie că lumea este răstignită pentru cineva şi cineva este răstignit pentru lume. Aceasta este abordarea modernităţii. Analogiile sunt doar simple idei, jocuri intelectuale.

Afirmaţia Sf. Grigorie, totuşi, este mult mai realistă. Similară cu abordarea altor părinţi ai Bisericii, asemenea lucrări ale tainelor nu sunt jocuri intelectuale sau simple analogii. Ele sunte tainele lucrării de mântuire al Lui Dumnezeu, în care timpul este depăşit. Crucea lucrătoare în viaţa lui Avraam nu este alta decât Crucea Lui Hristos. Crucea lucrătoare în viaţa lui Moise (ca de exemplu în înfrângerea lui Amalec) nu este doar o umbră înaintea Crucii, o realizare literară, ci este Crucea însăşi, depăşind istoria şi manifestând victoria Lui Hristos de-a lungul timpurilor.

Noi percepm istoria ca pe o înlănţuire de cauze şi efecte. Ceea ce se întâmplă acum trebuie să aibă o cauză care a avut loc cu ceva timp înainte. Aceasta percepţie este probabil folositoare dacă lumea funcţionează ca o masă de biliard. Totuşi, nici măcar fizica nu gândeşte în felul acesta. Mult mai puţin, credinţa creştinilor ar trebui să fie legată de asemenea modele depăsite ale universului. Cu mult timp înainte ca fizicienii să dezlege un concept newtonian pur al realităţii, Biserica a proclamat puterea transcendentă a lucrării Lui Dumnezeu. Nelimitată de spaţiu şi timp, a fost totuşi vădită în toate timpurile şi locurile.

Una dintre slabiciunile lumiii moderne constă în literalismul său. Literalismul (într-unul dintre sensurile cuvântului) poate descrie un anumit eveniment, dar în general tinde să definească evenimentul ca independent şi relevant doar prin caracterul său istoric. Asemenea literalism este dubu dimensional: este plat.

Lumea în care trăim, în special lumea creată de Dumnezeu nu este plată. Există adâncimi  şi straturi şi conexiuni care duc la mai multe adâncimi şi straturi şi conexiuni. Evangheliile sunt un exemplu particular al acestei realităţi. Caracterul literar al Scripturii, cu prefigurările, tipurile şi alegoriile sale, etc., sunt mai mult decât o formă interesantă a literaturii. Conform credinţei învăţate din Scriptură şi admisă în viaţa Bisericii şi în învăţăturile părinţilor, acest „caracter literar” este, de asemenea, propiul caracter al realităţii.

Crucea Lui Hristos este într-adevăr un eveniment istoric – dar multe alte evenimente (precum multe enumerate de Sf. Grigorie Palama) întruchipează Crucea şi găsesc puterea Crucii prezentă în lăuntrul lor. Sf. Pavel vorbeşte despre Cruce în această manieră. Când a descris lumea ca fiind crucificată pentru el, şi el însuşi pentru lume – el merge mult mai departe decât o descriere literară a evenimentelor despre o singură zi, despre o singură cruce de lemn susţinând trupul crucificat al unui singur om. Pentru Sf. Pavel întreaga lume este răstignită pe Cruce într-o manieră care transcende  în mod clar  percepţia figurativă. În aceeaşi manieră Sfântul Pavel se descrie pe sine răstignit, iar într-o manieră care transcende percepţia figurativă.

Dacă „ Mielul a fost înjunghiat de la întemeierea lumii” ( Apoc. 13:8), atunci Crucea a fost de la întemeierea lumii. Cei a căror vedere asupra lumii nu poate permite asemenea realităţi nu vor putea urma mărturia creştină a Scripturii. Ceea ce este real va fi retrogradat în imaginar sau figurativ. Viaţa în credinţă devine un exerciţiu al minţii şi Crucea doar o actiune simbolică (într-o asemenea viziune asupra lumii, are nevoie să fie mai mult?).

În schimb trăim într-o lume în care Scripturile mărturisesc –  o lume în care Crucea are adâncimi peste adâncimi  şi straturi peste straturi. Realitatea mărturiseşte realitatea morţii şi a învierii Lui Hristos, înfrângerea sa asupra pacatului şi morţii. Conţine victoria pe care o avem întru Hristos. Ne însemnăm cu această victorie. Proclamăm această victorie prin crucea pe care o purtăm. Descoperim Crucea ca fiind „arma păcii”.

Descoperim misterul Crucii lucrând în jurul nostu – în dublul său mister – răstignind lumea pentru noi – şi pe noi pentru lume.

14 Septembrie marchează Sărbătoarea Înălţării Sfintei Cruci în calendarul iulian revizuit.

(La Biserica Sf. Vasile cel Mare, mai nou Biserica Sfintei Cruci si a Sf. Vasile cel Mare de pe Calea Victoriei din Bucureşti se gaseşte racla descoperită  cu Lemnul Sfintei Cruci, acolo unde se afla si moastele Sfantului Ioan Botezatorul, Sfantului Mare Mucenic Gheorghe, ale Sfintilor Trifon, Teodor Tiron, Elefterie, Haralambie si Paraschevi. )

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s