Puterea pe care o găsim în slăbiciune

Avva Pimen credea că numai atunci poţi observa caracterul real al unei persoane când acea persoană este încercată, ispitită. Din cuvintele Părinţilor Deşertului.

 +++

Înţelesul profund al cuvintelor Avvei Pimen este acesta: nu puterile noastre ne definesc cel mai bine, ci slăbiciunile. Într-o societate în care realitatea virtuală din lumea divertismentului şi a politicului este definită de personalităţi (a nu se confunda cu „persoane”) atent şlefuite, nu este uşor să ne tolerăm slăbiciunile.  Există tendinţa să definim slăbiciunile noastre ca la anumite caracteristici care ne lipsesc – „ceva la care nu sunt bun” – şi să ne definim existenţa numai din prisma puterilor noastre – „talentele mele, darurile mele.”

Am observat de mult că puterile unei persoane nu prea te îndreaptă spre porţile Împărăţiei lui Dumnezeu. Sunt puţine cazurile în care oamenii se întorc către Dumnezeu şi Biserică datorită succesului unei astfel de „puteri”. Adeseori Îl căutăm pe Dumnezeu în disperarea căderii noastre în care ne descoperim cel mai bine slăbiciunea şi vremelnicia.

Sfântul Apostol Pavel a auzit Cuvântul Domnului care-i spune: „Puterea Mea se desăvârşeşte în slăbiciune” (2 Cor. 12:9).

Presupun că nu sunt diferit de alţii şi că prefer ca oamenii să-mi observe puterile şi talentele şi să-mi ascund slăbiciunile ca fiind ceva ruşinos. Acesta este un obicei care ne împiedică să vedem adevărul despre noi înşine. Nu suntem definiţi de slăbiciunile noastre, ci slăbiciunile sunt cele care ne descoperă adevăratul caracter cu care stăm înaintea lui Dumnezeu.

Ce-ar însemna pentru mine să stau înaintea lui Dumnezeu şi să mă laud că am un talent pentru scris? Înaintea lui Hristos, Care este Cuvântul şi Înţelepciunea lui Dumnezeu – ce laudă aş mai găsi într-un talent mediocru? Prin ce modalitate un astfel de talent, chiar unul măreţ să fie, ne-ar descoperi ceva din Cine este Dumnezeu sau cine suntem în El?

Atunci când ne îndreptăm către Dumnezeu în slăbiciunea sau eşecul nostru adesea găsim uşa către inima noastră sau începutul adevăratei rugăciuni. Atitudinea potrivită a omului în faţa lui Dumnezeu constă într-o stare de pocăinţă continuă (nu neapărat o vină de proporţii cosmice, cât un sentiment de dorinţă după Dumnezeu şi de conştientizare a sărăciei noastre înaintea Lui). Vom găsi oare pocăinţa în cele cu care ne fălim?

Mă deranjează faptul că societatea noastră modernă îl supune pe Sfântul Apostol Pavel unei judecăţi destul de severe. Este caricaturat ca misogin, critic excesiv, neînţelegător. Este adevărat faptul că despre el cunoaştem mai multe în comparaţie cu oricare personaj al Sfintei Scripturi, cu excepţia lui Hristos. Şi cunoaştem mai multe şi despre slăbiciunile lui şi încă din mărturia lui.

Câtă umilinţă se poate vedea în cuvintele sale către Corinteni (prima scrisoare)!

Fraţilor, când am venit la voi nu am venit cu darul cuvântului sau cu al înţelepciunii în mărturisirea legământului lui Dumnezeu. Căci am hotărât să nu cunosc nimic înaintea voastră, decât pe Iisus Hristos, şi pe Acesta răstignit. Şi am stat înaintea voastră în slăbiciune, în frică şi în cutremur mare. Iar cuvântul meu şi predica mea au fost lipsite de  măreţia înţelepciunii omeneşti dar nu şi de arătarea Duhului şi a puterii ca astfel credinţa voastră să nu stea în înţelepciunea omenească, ci în puterea lui Dumnezeu.” (2:1-5).

Încerc să-mi imaginez un predicator contemporan nouă prezentându-se pe sine folosind aceste cuvinte. Noi preţuim succesul şi ne dorim să ascultăm doar poveştiri despre succes.

Viaţa merge mai departe şi în ciuda campionatelor noastre de succes şi putere, slăbiciunile noastre adesea ies la suprafaţă, însoţite de ruşine şi jenă. Pentru unii asemenea descoperiri distrug tot ce au preţuit până atunci. Dar, bineînţeles, tot ce iese la suprafaţă este adevăratul caracter. Pentru alţii, asemenea revelaţii sunt ca o renaştere, începutul cunoaşterii adevărate şi poarta Raiului.

Dar cine poate accepta o invitaţie la ruşine?

 Hristos a acceptat.

Lasă un răspuns

