Harul iertării

 

 

 

 

Nu am ştiut niciodată despre modul cum funcţionează aceste lucruri, dar m–am trezit în această dimineaţă cu tonul şi cuvintele acestea: “Deschide–Mi porţile pocăinţei” Aceasta a stabilit în mod invariabil tonul gândirii mele de dimineaţă şi de fundal pentru cea mai mare parte a zilei. Mi–a trecut prin minte, reflectând că iertarea, ca şi pocăinţa, nu este automată, sau un fel de lucru pe care–l putem face noi, în şi de noi înşine.

Am putea avea nevoie să iertăm pe cineva cu disperare şi totuşi să nu găsim iertarea în noi înşine pentru a face acest lucru. În cuvintele lui Pr. Thomas Hopko, ce putem face uneori cel mai mult este “să vrem să vrem să iertăm”.

Nici pocăinţa nu este un dar natural. Ni s–a dat chemarea la pocăinţă – dar la centrul sensului său – o „schimbare a minţii noastre (nous)” pocăinţa nu este mai mult în puterea noastră decât iertarea. Acestea sunt minunile desăvârşite – lucrarea harului în vieţile noastre.

Îmi amintesc de undeva povestea unui tânăr care a încercat să intre la una dintre Mănăstirile de pe Sfântul Munte cu scopul de a deveni călugăr. În loc de bun venit – uşile erau încuiate. El a dormit la uşă zile întregi înainte de a i se deschide.

Cred că acesta este locul de unde să începem călătoria noastră în Postul Mare. “Deschideţi–mi porţile pocăinţei” deşi, în realitate, ceea ce putem face noi este să ne aşezăm şi să aşteptăm. Munca noastră în Postul Mare  este un fel de “a ne aşeza”. Ne punem unde sunt porţile pocăinţei – care se pot deschide cu voia lui Dumnezeu.

Este cel mai sigur că El vrea pocăinţa noastră şi să fim capabili să iertăm aşa cum El iartă – dar ambele sunt ele însele puncte şi marcaje de pe drumul spre unirea cu El. Dacă acestea nu vin întotdeauna la fel de uşor cum ne–ar plăcea, atunci rămânem aşteptând, bătând, căutând, întrebând – cu siguranţa că acei care fac astfel de lucruri vor primi în cele din urmă cele căutate.

One thought on “Harul iertării

Lasă un răspuns

