A ierta este divin

 

 

 

Unul dintre cele mai importante versete din Noul Testament, mi se pare mie, este afirmaţia lui Hristos, “Fără mine nu puteţi face nimic” (Ioan 15:5). Am observat că sunt câteva discuţii parte datorate faptului că unele din comentariile mele au fost folosite la subiectul “sinergism” vs “monergism”, şi nu este o dezbatere la care aş dori să iau parte (nu cred că dezbaterile servesc mai mult unui scop Dumnezeiesc), şi adesea presăm lucrurile într–o manieră scolastică în care noi dorim să clasificăm ceea ce ar putea la fel de bine să rămână neclasificat. Obţinându–ţi categoriile corect nu va îmbunătăţii starea sufletului tău în nicio măsură, şi poate face şi foarte mare rău. Bineînţeles, abordarea mea proprie la o astfel de chestiune este simplă, aflu dacă Biserica are o învăţătură specială cu privire la aceată problemă. Dacă are, asta este ceea ce cred eu. Dacă nu, atunci probabil că nu am nevoie să am o opinie în această problemă.

Acestea fiind spuse, voi adăuga că eu cred că merită să te gândeşti la ceea ce eu aş numi probleme mai “existenţiale” pentru mântuirea noastră. Am scris într–o postare anterioară că deşi ni se porunceşte să ne pocăim şi să iertăm, câteodată ni se pare imposibil să facem aceste lucruri. Nu aş nega că atunci când în cele din urmă ne pocăim şi în cele din urmă iertăm (deoarece harul lui Dumnezeu face posibile acestea) totuşi eu sunt cel care iartă şi care se pocăieşte, nu altcineva. Sigur că sunt şi eu implicat. Iarăşi, nu sunt sigur cum să o analizez, chiar nici nu–mi pasă cu adevărat.

Ceea ce contează pentru mine este că mi s–a poruncit să fac unele lucruri care câteodată sunt imposibile, în măsura în care pot vedea în acel moment. Şi acest lucru este semnificativ. Mă face să mă gândesc la întrebarea lui Hristos pusă ucenicilor Săi: “Mă părăsiţi şi voi?” şi răspunsul lor “Unde altundeva să mergem? Tu ai cuvintele vieţii veşnice.” Aceste este pur şi simplu cazul în care câteodată ne găsim şi noi înşine aduşi în faţa unui zid imposibil. Atunci este bine să ne amintim că “cu Dumnezeu toate lucrurile sunt posibile”.

Imaginea pe care am folosit–o mai devreme a fost aceea a unui tânăr stând la poarta unei mănăstiri zile întregi până când în cele din urmă a fost admis. Din acelaşi motiv ar trebui să ne aruncăm noi înşine înaintea lui Dumnezeu până ni se deschid porţile. “Zideşte în mine o inimă curată, Doamne, şi duh drept înnoieşte întru mine” (Psalmul 50). Bineînţeles, aceste lucruri sunt un dar dela Dumnezeu, sau astfel de rugăciuni ar fi lipsite de sens.

Dar credinţa noastră ortodoxă ne învaţă nu o dreptate care este pur şi simplu “imputată”, ci o schimbare adevărată a ceea ce suntem noi. Mântuirea noastră este reală în toate modurile posibile. Astfel o inimă nouă este creată şi un duh drept pus în mine. Şi aceasta merge la timp şi din nou de–a lungul vieţii mele creştine.

Astăzi marcăm începutul Postului Mare cu Vecernia Iertării. Pentru unii poate să fi fost o problemă uşoară, pentru alţii destul de dificilă. Pentru unii chiar un eveniment imposibil. Dar cu Dumnezeu toate lucrurile sunt posibile.

Aşa cum unul din Sfinţii Părinţi a spus: “omul este praf care a fost comandat să devină Dumnezeu.”

Să ierţi pe alţii înseamnă într–adevăr să fi ca Dumnezeu – dar să fi comandat nu este întotdeauna suficient. Îmi amintesc de rugăciunea ortodoxă care spune “Salvează–mă chiar dacă vreau sau nu!” Este un alt mod simplu de a spune “Creează în mine o inimă curată, Dumnezeule”.

Mai mult decât rezolvarea corectă a mântuirii noastre este să îi iertăm pe ceilalţi. Prima nu va fi inclusă în finalul nostru.Cealaltă este finalul nostru.

Lasă un răspuns

