Prezenţa în absenţă

De când am început subiectul despre cunoaştere mistică a lui Dumnezeu, m-am gândit, începând cu 2010, să republic acest articol. Mi-am amintit de el printr-o reflecţie minunată al lui Jan Beare – o lectură plăcută.

Există un aspect ciudat privind prezenţa lui Dumnezeu în lumea din jurul nostru. Acest aspect este absenţa lui aparentă. Am citit cu fascinaţie (pentru că eu nu sunt filosof, cu atât mai puţin un om de ştiinţă) discuţiile din jurul „designului inteligent” şi altele asemănătoare. Eu înţeleg că toată lumea este de acord cu faptul că universul este minunat şi frumos doar pus împreună (eu nu mă pot gândi la un univers mai bun). Dar începe apoi despărţirea de viziuni, cum unul îl vede pe Dumnezeu pretutindeni şi un altul nu–L vede nicăieri. Cu siguranţă nu au nevoie de motiv ca să–L nege, deşi nici  motiv să fie forţat să-L recunoască. Mi-am petrecut cea mai mare din viaţa mea în jurul valorii acestor argumente – un loc sau altul. Eu pot sta în loc şi să văd atât prezenţa cât şi absenţa.

 Dar, cum anii au trecut, am ajuns să văd ceva ce n-am văzut niciodată înainte – prezenţa în absenţă. Nu vreau să sune prea mistic – numai că văd în ascunderea lui Dumnezeu o revelaţie a dragostei Sale. Creatorul nostru, al tuturor, ne atrage spre El şi la cunoştinţa Lui, cu sugestii şi sesizări, cu semne văzute şi nevăzute încă.

 Capacitatea de negare ciudată că El ne părăseşte este spaţiul în care iubirea se naşte. Dragostea nu poate fi forţată, nu poate fi cerută. Ea trebuie să vină ca un dar, născută din dorinţa de a dărui. Pentru a–i arăta lui Dumnezeu încrederea că ceea ce văd este într-adevăr dovada înţelepciunii în care El a făcut toate lucrurile este tot un spaţiu – unul pe care Dumnezeu îl umple cu Sine şi ecoul, da, că universul strigă înapoi la noi.

Acesta este locul unde am obosit să aduc argumente – nu pentru că ele nu trebuie să fie făcute – ci pentru că devine greu să aud tăcerea în zgomotul propriilor noastre voci – o tăcere care ne invită să auzim sunetul vocii lui Dumnezeu care descoperă totul în jurul nostru.

 Sunt mai multe de spus – dar nu acum.

 

 

Lasă un răspuns

